NES - Street Heroes (Sachen) [U][!] Translation to Spanish

Started by Jonalynch, January 22, 2023, 09:10:21 PM

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Jonalynch

Hello people, I am sharing the first translation that I am doing and how I am doing at the moment.
This is a little-known fighting game for the NES that, since it wasn't translated, made me do it.

Hola gente, les comparto la primera traduccion que estoy realizando y como voy por el momento.
Se trata de un juego de pelea poco conocido para la NES que al no estar traducido me largue a hacerlo.



Everything that is text is already done, the complicated thing is the endings of the characters, since the letters are encoded.

Todo lo que es texto ya esta hecho, lo complicado son los finales de los personajes, ya que están codificadas las letras.



Thanks to the Mesen emulator options I was able to find the encoded texts I needed, the truth is that it takes a long time to transcribe it to make it look good.
For now to finish the ending of Rex and see if it works correctly.
Then I'll update with the progress I make.


Gracias a las opciones del emulador Mesen pude encontrar los textos codificados que nesesitaba, la verdad es que lleva mucho tiempo transcribirlo para que quede bien.
Por ahora a terminar el final de Rex y ver si funciona correctamente.
Luego iré actualizando con los avances que haga.

Jonalynch

I update what has been done so far and how I do it, if anyone has any suggestions to do things in a different way, they are welcome.

Actualizo lo realizado hasta el momento y como lo hago, si alguien tiene alguna sugerencia para hacer las cosas de otra manera mas sencilla bienvenido sea.

Original and Translated Texts:
Textos Originales y Traducidos:
Spoiler
--------INTRO PRE PRE FINAL

(65 CARACTERES) (22) (26) (13)
"HA! HA! YOU´RE NOT SO
BAD. BUT THE DUEL HAS NOT
YET ."

(63 CARACTERES) (23) (23) (14)
"¡JA! ¡JA! NO ERES TAN
MALO. PERO EL DUELO NO
HA COMENZADO."

--------LUEGO DERROTADO
(34 CARACTERES)
"DAMN IT! HOW COULD I
LOSE YOU?!"

(34 CARACTERES)
"¡MALDICIÓN! ¿CÓMO
PUDE PERDER?"

--------PRE INTRO FINAL
(58 CARACTERES)
"DEVIL OF DARK MOON
PLEASE GRANT ME THE LAST
EVIL POWER."

(58 CARACTERES)
"DEMONIO DE LA LUNA
OSCURA DAME EL ÚLTIMO
PODER MALIGNO"

--------REX FINAL
(128 CARACTERES) (23)(23)(22)(21)(21)(13)
REX FINALLY DEFEATS THE
PRIEST OF DARK MOON AND
BECOMES THE WARRIOR OF
AOS. AT THE SAME TIME
HE FALLS IN LOVE WITH
PRINCESS AOS.

(128 CARACTERES) (18)(23)(20)(21)(20)(13)
REX PUDO VENCER AL
OBISPO DE LA LUNA NEGRA
CONVIRTIENDOSE EN UN
GUERRERO DE AOS. A LA
VEZ SE ENAMORA DE LA
PRINCESA AOS.

--------------------------------
---------CREDITOS

PRODUCER

ART EDITOR

PROGRAMMER

MUSIC

SOUND EFFECT

ART DESIGNER

CHARACTER DESIGNER

TESTER

DIRECTOR

PRESENT

BY

SACHEN

THANK YOU FOR PLAYING
[close]

Text in original and translated structure graphics (REX character ending):
Texto en gráficos estructura original y traducida (final de personaje REX):
Spoiler
INICIA EN LINEA
0002A370

A PARTIR DE 4A30 ES EL PRIMER PARRAFO

P1 ORIGINAL MITAD ARRIBA

      4A     30 56 FF   32 38 00 42 28 3E    3E 58  FF   2E 30 00 32 30 28    4E 4C  FF   4E 36 3E 30 1F
      R      E  X (ESP) F  I     N  A  L     L  Y  (ESP) D  E     F  E  A     T  S  (ESP) T  H     E
      4B 00 31 57 FF    33 39    43 29 3F 00 3F 59  FF   2F 31    33 31 29 C0 4F 4D  FF   4F 37    31 07 1F

P1 ORIGINAL MITAD ABAJO
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
P1 ESP MITAD ARRIBA

      4A     30 56 FF    46 50 00 2E 44  FF     52 30  42   2C 30 00 4A  FF     28    3E FF  FF   FF FF 3E FF 1F
      R      E  X  (esp) P  U     D  O  (esp)   V  E   N    C  E     R  (esp)   A     L 
      4B 00  31 57 FF    47 51    2F 45  FF  00 53 31  43   2D 31    4B  FF     29 C0 3F FF  FF   FF FF    FF 07 1F

P1 ESP MITAD ABAJO

FINALIZA EN
002A3B0
 EN     071F 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
EMPIESA EN 
P2 ORIGINAL MITAD ARRIBA
                                             2D
    46 4A 38 30 A0 4C    4E FF   44 32  00   3D 28 4A 3C  FF   40 44 44 E0 42     FF   28 42 2E 03 1F
    P  R  I  E     S     T (esp) O  F  (esp) D  A  R  K  (esp) M  O  O      N    (esp) A  N  D
    47 4B 39 31    4D 50 4F FF   45 33  3D   00 29 4B 3D  FF   41 45 45    43 F0  FF   29 43 2F 81 1F

P2 ORIGINAL MITAD ABAJO
FIN EN  0002A3E0
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P2 ESP MITAD ARRIBA

   44 2A 38 4C A0 46    44 FF    2E 30  FF   2E 28 FF 3E  50   42 28 FF E0 42     30   34 4A 28 03 1F
   O  B  I  S     P     O (esp)  D  E  (esp) L  A (esp)L  U    N  A (esp)  N      E    G  R  A 
   45 2B 39 4D    47 50 45 FF    2F 31  FF   2F 29 FF 3F  51   43 29 FF    43 F0  31   35 4B 29 81 1F

P2 ESP MITAD ABAJO
FIN EN  0002A3E0
EN 081 1F
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------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
P3 ORIGINAL MITAD ARRIBA

   2A 30 2C 44 40
   B  E  C  O  M  E  S (ESP) T  H  E (ESP) W  A  R  R  I  O  R (ESP) O  F


P3 ORIGINAL MITAD ABAJO
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
P3 ESP MITAD ARRIBA


   C  O  N  V  I  R  T  I    E  N  D  O    S  E  (esp) E  N (esp) U  N  .


P3 ESP MITAD ABAJO
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------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
P4 ORIGINAL MITAD ARRIBA

   28 44 4C 60                                                                       
   A  O  S  . (SPA) A  T (SPA) T  H  E (SPA) S  A  M  E (SPA) T  I  M  E
                                                                             

P4 ORIGINAL MITAD ABAJO
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
P4 ESP MITAD ARRIBA





P4 ESP MITAD ABAJO
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
P5 ORIGINAL MITAD ARRIBA





P5 ORIGINAL MITAD ABAJO
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
P5 ESP MITAD ARRIBA





P5 ESP MITAD ABAJO
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[close]

Reemplazando en la rom (final de personaje REX):
Spoiler
párrafo 1
ORIGINAL
4A3056FF32380042283E3E58FF2E30003230284E4CFF4E363E301F4B003157FF333943293F003F59FF2F31333129C04F4DFF4F3731071F

ESPAÑOL
4A3056FF4650002E44FF5230422C30004AFF283EFFFFFFFF3EFF1F4B003157FF47512F45FF005331432D314BFF29C03FFFFFFFFFFF071F

BIEN
----------------------------------------------
párrafo 2

ORIGINAL
464A3830A04C4EFF4432003D284A3CFF404444E042FF28422E031F474B39314D504FFF45333D00294B3DFF41454543F0FF29432F811F

ESPAÑOL
442A384CA04644FF2E30FF2E28FF3E504228FFE04230344A28031F452B394D475045FF2F31FF2F29FF3F514329FF43F031354B29811F

----------------------------------------------------
[close]

So far I'm going well, but the following paragraphs are complicating me because the routes are not consistent with the tiles of the letters in the graph, but well, I'll see which way to go.
In addition to the fact that in order to check the translation I need to end the game with the character every time I modify something, since the save states do not work once the rom is modified, in that sense it is where I lose more time and if someone Can you guide me on how to go to the end of the game without having to finish it? I would really appreciate the help.

hasta ahí voy bien, pero ya las siguientes párrafos me están complicando porque no se condicen las rutas con los tiles de las letras del grafico, pero bueno ya voy a ver de que manera seguir.
Además de que para poder chequear la traducción necesito llegar a terminar el juego con el personaje cada vez que modifico algo, ya que los save state no sirven una vez que se modifica la rom, en ese sentido es donde pierdo mas tiempo y si alguien me puede orientar en como ir al final del juego sin tener que terminarlo agradecería mucho la ayuda.

Xander max

I like this game, I consider it one of the most complete fighting games on the NES! Success in your work!
Check out dozens of my projects on youtube!
https://www.youtube.com/channel/UCdGHNhopquBMifjhdNSWQTA/videos

wave

Quote from: Jonalynch on January 23, 2023, 12:05:26 PMSo far I'm going well, but the following paragraphs are complicating me because the routes are not consistent with the tiles of the letters in the graph, but well, I'll see which way to go.
In addition to the fact that in order to check the translation I need to end the game with the character every time I modify something, since the save states do not work once the rom is modified, in that sense it is where I lose more time and if someone Can you guide me on how to go to the end of the game without having to finish it? I would really appreciate the help.
You can use this cheats from gamehacking (1hit ko, 1 round, infinite energy):
https://gamehacking.org/game/30978
Bizhawk 1.13.2 (https://github.com/TASEmulators/BizHawk/releases/download/1.13.2/BizHawk-1.13.2.zip) supports this game with its NewHawk core and doesn't check rom crc, you could go to the final stage and save (but debugger is really bad, if you need it...).
Also, you could look for a character change cheat so you save just before the ending and maybe it shows different endings.

Good luck with the translation!

Jonalynch

Quote from: wave on January 24, 2023, 03:45:56 PMYou can use this cheats from gamehacking (1hit ko, 1 round, infinite energy):
https://gamehacking.org/game/30978
Bizhawk 1.13.2 (https://github.com/TASEmulators/BizHawk/releases/download/1.13.2/BizHawk-1.13.2.zip) supports this game with its NewHawk core and doesn't check rom crc, you could go to the final stage and save (but debugger is really bad, if you need it...).
Also, you could look for a character change cheat so you save just before the ending and maybe it shows different endings.

Good luck with the translation!

Thanks Wave, it is very useful for me to save a lot of time and do trial and error faster. As for the NewHawk, that is very useful for me, but I am going to use the codes that you provided me better, due to the issue of the PPUviewer, the one for mesen makes it easier for me to find the route of the tiles, the one for Bizhawk unfortunately remains small, I don't know You can enlarge or see anything, and I don't know why it throws errors when I open PPUview and it closes.

Gracias Wave, me viene muy bien para ahorrar  mucho tiempo y hacer prueba y error mas rápido. En cuanto al NewHawk me viene muy bien eso, pero voy a usar los códigos que me facilitaste mejor, por el tema de el PPUviewer, el de mesen me facilita encontrar la ruta de los tile, el de Bizhawk lamentablemente se queda chico, no se puede agrandar ni ver nada, y no se porque me tira errores al abrir PPUview y se cierra.